Економіка, траспорт і зв'язок

Головні заняття населення — землеробство, тваринництво, рибальство. Продукція традиційного землеробства (кукурудза, рис, бобові, кассава, ямс, соя, фрукти, овочі) споживається на місці; рис і кукурудза ввозяться. На експорт вирощують каву, сандалову деревину й масло, копру, какао, гвоздику, ваніль. Видобуток тунця, креветок, летючої риби із впровадженням сучасних засобів лову багаторазово зріс - до 950 т у рік.

Основний осередок соціально-економічного життя - родова й сусідська громади. Переважають патримоніальна (по батьківській лінії) система споріднення й майорат (перехід спадщини до старшого в роді). Строкате в етнолінгвістичному відношенні населення однаково дотримується традиційного права (адату) і укорінених обрядів, таких, як ініціації (обряди у зв'язку із прилученням підлітка до миру дорослих), весілля, викуп за наречену (барлак), жалобні церемонії й поминки, общинна взаємодопомога. Барвистий і ошатний національний костюм з домотканої матерії. Чудові ритуальні й церемоніальні танці ( тебе - тебе й др.). Об’єднання  місцевої й португальської культур породило своєрідний музичний стиль «крончонг». Домашнє ткацтво та інші види ремесла поширені всюди.

Наприкінці 1999 року, близько 70% економічної інфраструктури Східного Тимора було зруйновано індонезійськими військами й ополченцями. Триста тисяч чоловік втекли на захід.

Протягом наступних трьох років були уведені 5000 миротворців і 1300 поліцейських, що привело до істотної перебудови в міських і сільських районах.

До кінця 2005 року, біженці повернулися та оселилися в Індонезії. Країна продовжує зіштовхуватися із серйозними проблемами у відновленні її інфраструктури, зміцненні цивільної адміністрації, а також створення робочих місць для молодих людей.

Розробка нафтових і газових родовищ у прибережних водах значно поповнює державні доходи.

Однак мало що робиться для створення робочих місць, у цей час майже немає виробничих потужностей у Східному Тиморі.

Газ подається по трубах в Австралію. У червні 2005 року національний парламент одноголосно схвалив створення Нафтового фонду як сховища для всіх нафтових доходів і збереження багатств Східного Тимора для майбутніх поколінь.

Фонд становив 5,3 млрд. дол. США активів станом на жовтень 2009 року.

Урядом в 2008 році переселені десятки тисяч людей, по оцінках 100 000 внутрішньо переміщених осіб (ВПО), більшість змушених переселенців повернулися додому до початку 2009 року.

Основне економічне завдання політики країни - краще використання нафти й газу, підняття нафтової економіки на більш високі темпи росту на шляху боротьби з убогістю.

ВВП за офіційним курсом:

590 млн. дол. США (2009 р.)

ВВП - реальный темп росту:

7,5% (2009 р.)

Місце країни у світі: 9

12,8% (2008 р.)

8,4% (2007 р.)

Грошова одиниця: індонезійська рупія.

4.2. Зв'язок

Міжнародний код країни: 670.

Телефонний зв'язок: Стан телекомунікаційної системи Східного Тимора оцінюється як досить відсталий й примітивний. На всю країну доводиться лише 2500 абонентів провідних ліній (усе - у міських областях Ділі й Бікеке).

Міжнародний дзвінок можна зробити з поштових офісів, великих готелів і ділових центрів великих міст, однак доступ до зовнішніх мереж залишається суворо обмеженим (у багатьох готелях не більше 6 годин на день) і надзвичайно дорогим.

Інтернет: Мережні послуги на території Східного Тимора проходять період становлення. Більшість загальнодоступних мереж дотепер використовує технології dial up. У той же час ADSL, WiMAX, GPRS і інші види високошвидкісного підключення практично недоступні. Безліч компаній надає послуги супутниковому інтернету, оскільки територія острова перебуває в межах зони покриття ряду австралійських і азіатських мереж.

Екстрені служби: Поліція й пожежна служба - 723-06-86. 
Швидка допомога - 723-32-12.

Транспорт

timor_5

Внутрішні авіалінії відсутні. Міжнародні літають у Денпасар на Балі, Купанг у Західному Тиморі й Дарвін в Австралії. В анклав Окуссі з Ділі щодня ходить пасажирський корабель, а також на острів Атауро - раз у тиждень по суботах. Місцеві жителі використовують для пересування по островах рибацькі човни. Всі населені пункти з'єднані автобусним повідомленням. Поширено мотоцикли, таксі й мікроавтобуси.